Europejskie normy emisji spalin

flagi unii europejskiej

Terminy, wartości graniczne i wymogi dla producentów maszyn budowlanych

Normy, ograniczenia, regulacje, etap IIIB i Tier IV. Jak się w tym połapać? Dla producentów maszyn budowlanych jest to szczególnie ważny temat, jako że maszyny muszą być ciągle dostosowywane do nowych dyrektyw. Dla kupujących nowe przepisy mają raczej skutki finansowe niż funkcjonalne, gdyż za nową wersję maszyny trzeba odpowiednio zapłacić. Poniżej przedstawimy przepisy, które obowiązują obecnie i które zostaną wkrótce wprowadzone oraz jak te zmiany zostaną zastosowane w praktyce.

Europejskie normy emisji spalin – Co to znaczy?

Mówiąc o normach emisji spalin rozróżnia sie trzy główne pojęcia. W przypadku przepisów UE dotyczących pojazdów drogowych mówi się o tzw. europejskich standardach. Należy do nich np. norma Euro 5, która obowiązuje od 2011 dla samochodów osobowych. Ntomiast gdy chodzi o pojazdy innego rodzaju, w tym maszyny budowlane, mamy do czynienia z tzw. “etapami”. Np. od 2011 r. obowiązuje etap IIIB dla maszyn rolniczych i budowlanych. W Ameryce także istnieją etapy. Są one jednakże określane jako Tier” co prowadzi do tak skomplikowanych terminów jak “silniki Tier 4 Interim”.

Obecne normy emisji spalin dla maszyn budowlanych: Etap III B/Tier 4 Interim

Normy emisji spalin dla pojazdów terenowych z silnikami Diesla zostały ostatnio ograniczone w styczniu 2010 r. Odtąd w całej Europie obowiązuje etap IIIB, znany w USA jako Tier 4 Interim. Silniki etapu IIIB są więc utożsamiane z amerykańskimi silnikami Tier 4 Interim. Parlament Europejski ustalił dopuszczalne wartości emisji dla czterech szkodliwych substancji. Różnią się one w zależności od rodzaju i mocy silnika.

g/kWh

CO (dwutlenek węgla)

HC (węglowodory)

Nox (tlenki azotu)

Cząstki stałe

37-55 kW

3,5

0,19

2,0

0,025

56-74 kW

5,0

0,19

3,3

0,025

75-129 kW

5,0

0,19

3,3

0,025

130-560 kW

5,0

4,7

4,7

0,025

Normy emisji spalin 2013: etap IV/Tier4 finalDla producentów maszyn budowlanych dostosowanie maszyn do dopuszczalnych wartości emisji było szczególnie trudne, bo nie było miejsca dla urządzeń oczyszczających. Silniki różnych maszyn musiały być zaprojektowane od nowa, aby pomieścić filtry cząstek stałych, systemy SCR i recyrkulacji spalin. Do nowych silników trzeba było dopasować także karoserię i elektronikę. Przy tak dużym nakładzie pracy wiele firm uciekało się do umożliwionej przez unijną regulację kontynuacji produkcji w ograniczonym zakresie. Niektóre firmy korzystają z tej możliwości aż do wejścia w życie kolejnego zarządzenia. Jest ono zapowiadane już na rok 2014.

Nadchodzące zmiany będą wprowadzane w różnym czasie w zależności od rodzajów i mocy silników. Nowo wprowadzone na rynek pojazdy o mocy przekraczającej 129 kW muszą więc być przekształcone już do 1 stycznia, podczas gdy okres ochronny dla cięższych pojazdów budowlanych kończy się 1 października 2013 r. Jakość  emitowanych spalin stanie się niedługo ważny współczynnikiem dla producentów maszyn budowlanych. Możliwe jest, że trend Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i proekologii dotrze niedługo również do budownictwa.

W porównaniu do etapu IIIB dopuszczalne wartości emisji tlenków azotu zostały znacznie ograniczone. Jako że emisja tlenków azotu musi się zmniejszyć o 88%, producenci skłaniają się przede wszystkim do systemów recyrkulacji. Systemy te zdobywają stopniowo przewagę nad filtrami cząstek stałych.

g/kWh

CO (dwutlenek węgla)

HC (węglowodory)

Nox (tlenki azotu)

Cząstki stałe

56-129 kW

5,0

0,19

0,4

0,025

130-560 kW

3,5

0,19

0,4

0,025

 
Photo1 http://www.europe1.fr/Economie/Le-sommet-europeen-sous-pression-850383/

About redakcja MachineryZone.pl